Τρίτη 27 Μαΐου 2008

ΜΙΑ ΑΚΟΜΗ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΝΙΚΗ ΤΗΣ ΕΚΠΟΙΖΩ ΣΤΗ ΜΑΧΗ ΜΕ ΤΑ ΨΙΛΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΤΙΚΕΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΤΩΝ ΤΡΑΠΕΖΩΝ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Η ΕΚΠΟΙΖΩ, με δύο συλλογικές αγωγές που είχε καταθέσει στο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών κατά των Τραπεζών ΕΘΝΙΚΗΣ και ΓΕΝΙΚΗΣ, πέτυχε την απαγόρευση συνέχισης προβολής δύο, αντίστοιχα, διαφημίσεων «καταναλωτικών δανείων» τους, λόγω παράβασης του Νόμου περί προστασίας του καταναλωτή και της νομοθεσίας για την καταναλωτική πίστη.

Πιο συγκεκριμένα, οι με αρ. 1212/2007 και 33/2008 αποφάσεις δικαιώνουν τον αγώνα της Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. ενάντια στην παραπλάνηση των καταναλωτών από τις διαφημίσεις τραπεζών. Ειδικότερα, στο διατακτικό της, η με αρ. 1212/2007 απόφαση «απαγορεύει στην Εθνική Τράπεζα να δημοσιεύει στον ημερήσιο και περιοδικό τύπο και να προβάλλει μέσω τηλεοπτικών σταθμών τη διαφήμιση με περιεχόμενο «Ώρα για Εθνική. Ανοικτό δάνειο 5.000€ με το χαμηλότερο επιτόκιο 4,97% για ένα χρόνο. Ισχύει μέχρι 31 Δεκεμβρίου», στην οποία αναφέρεται το ΣΕΠΠΕ ύψους 11,52% με πολύ μικρά γράμματα κάθετα δεξιά, στην έντυπη μορφή της και με πολύ μικρά γράμματα ως κυλιόμενο με μεγάλη ταχύτητα κείμενο, στην τηλεοπτική μορφή της»

Ομοίως, σύμφωνα με το διατακτικό της, η με αρ. 33/2008 απόφαση, «απαγορεύει στη Γενική Τράπεζα να προβάλλει μέσω τηλεοπτικών σταθμών και να εκπέμπει μέσω ραδιοφωνικών σταθμών ανά την Ελλάδα, τη διαφήμιση που αφορά το καταναλωτικό δάνειο με την ονομασία “GENIKI XTRA SMALL” με επιτόκιο 3,95% και σε «μπάρα» που τρέχει με πολύ μικρά γράμματα στη βάση της τηλεοπτικής διαφήμισης δυσανάγνωστα «ΣΕΠΠΕ 8,03% για ποσό δανείου 10.001€ με επιτόκιο 3,95% πλέον εισφ. Ν. 128/75 (0,6%) με εφάπαξ δαπάνη εξέταση του αιτήματος δανειοδότησης κι έγκρισης δανείου 170€ και συνολική διάρκεια 12 μήνες».

Επιπλέον, οι ως άνω αποφάσεις προβλέπουν την επιβολή χρηματικής ποινής 3.000€ και 5.000€ αντίστοιχα, για κάθε παράβαση της ως άνω διάταξης και αναγνωρίζουν, ως χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης των καταναλωτών το ποσό των 10.000€.

Όπως έχει επανειλημμένα τονιστεί από την Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ., και πλέον συνηγορείται από το σκεπτικό των εν λόγω αποφάσεων, αποτέλεσμα περιεχομένου των διαφημίσεων αυτών, είναι ότι ο καταναλωτής δεν λαμβάνει πλήρη γνώση των όρων των προσφερομένων δανείων και ιδίως των οικονομικών στοιχείων (ύψος επιτοκίου, ΣΕΠΠΕ, κλπ) με συνέπεια να δημιουργείται η εντύπωση ότι το διαφημιζόμενο επιτόκιο είναι πολύ χαμηλό 4-5%, ενώ το τελικό ποσοστό επιβαρύνσεώς του (ΣΕΠΠΕ) είναι υπερδιπλάσιο!!

Το γεγονός άλλωστε ότι με αυτές τις πρακτικές των τραπεζών οι καταναλωτές παραπλανούνται, καταδεικνύεται εύστοχα μέσα από το σκεπτικό των αποφάσεων: «Ο ισχυρισμός της εναγομένης ότι σε κάθε περίπτωση η εν λόγω διαφήμιση αποτελούσε ένα απλό ερέθισμα για τον καταναλωτή, είναι απορριπτέος, αφού κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας, όποιος δελεάζεται με ένα χαμηλό επιτόκιο συχνά οδηγείται στο κατάστημα της τράπεζας έχοντας στην πραγματικότητα ήδη προαποφασίσει τη λήψη του δανείου, ενώ μεγάλη μερίδα του καταναλωτικού κοινού αγνοεί και την έννοια του ΣΕΠΠΕ και πιστεύει αυτό που αποκομίζει από τη διαφήμιση»

Θα πρέπει πάντως να τονιστεί, ότι όλοι οι αρμόδιες φορείς για τέτοιου είδους πρακτικών των τραπεζών (Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και Τράπεζα της Ελλάδος), μέχρι στιγμής όχι μόνο δε λαμβάνουν πρωτοβουλίες στις εκάστοτε παραβιάσεις του νόμου σχετικά με παραπλανητικές διαφημίσεις, αλλά, παρά τις συνεχείς αναφορές και κοινοποιήσεις που τους γίνονται, αρκούνται να παρακολουθούν διακριτικά και εξ αποστάσεως το σημαντικό αυτόν αγώνα που συνεχίζει να δίνει η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ.


Αθήνα, 26 Μαΐου 2008

Δεν υπάρχουν σχόλια: