Παρασκευή 19 Ιουνίου 2009

Ομιλία Γιάννη Βρούτση στη Βουλή για το νομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Αθήνα, 19.6.2009

Κυρία πρόεδρε,
κυρίες και κύριοι συνάδελφοι σήμερα το πρωί, δυστυχώς, συνέβη άλλη μία αποτρόπαια εγκληματική ενέργεια εναντίον ενός ακόμη αστυνομικού. Αφενός εκφράζω την οργή μου, καταδικάζοντας την δολοφονία και αφετέρου εκφράζω τα βαθιά και ειλικρινή μου συλλυπητήρια προς την οικογένεια του δολοφονηθέντος, με άνανδρο τρόπο, συμπατριώτη μου Νεκτάριου Σάββα που έπεσε εν ώρα καθήκοντος.
Μιλάμε σήμερα για ένα ιδιαίτερα σημαντικό νομοσχέδιο. Ένα νομοσχέδιο που αφορά τον κατεξοχήν αναπτυξιακό πυλώνα της πατρίδας μας, τον τουρισμό. Το νομοσχέδιο αυτό εντάσσεται στο πλαίσιο της νομοθετικής πρωτοβουλίας της Κυβέρνησης που ξεκίνησε το 2004, εξελίσσεται σήμερα με το υφιστάμενο νομοσχέδιο και θα συνεχιστεί με μελλοντικές νομοθετικές πρωτοβουλίες που αφορούν την τουριστική πολιτική μας. Παρακολουθώντας την μέχρι τώρα συζήτηση, διαπιστώνω με θλίψη, ότι η αξιωματική αντιπολίτευση ενεργεί και εκφράζεται για μία ακόμη φορά με βασικό κίνητρο τη βουλιμία για εξουσία θυσιάζοντας στο βωμό αυτής οποιαδήποτε θετική πρωτοβουλία μηδενίζοντας το οποιοδήποτε θετικό κυβερνητικό έργο.
Κυρίες και κύριοι αντίθετα με όσα ελέχθησαν και έχουμε και αναπτύσσουμε τουριστική πολιτική.
Τρία στοιχεία διαμορφώνουν την αναγκαιότητα ψήφισης του υπάρχοντος νομοσχεδίου:
1. Ο τουρισμός -και αυτό είναι κοινή διαπίστωση- αποτελεί τη βαριά βιομηχανία για τον τόπο μας.
2. Η οικονομική κρίση , μας αναγκάζει να επιταχύνουμε τους ρυθμούς μας και να πάρουμε μέτρα ώστε να κάνουμε πιο ανταγωνιστικό το τουριστικό μας προϊόν.
3. Στην προσπάθεια αυτή, και καταγόμενος από μία νησιωτική περιοχή, κατεξοχήν τουριστική , τις Κυκλάδες, έχουμε σύμμαχο όλον τον τουριστικό κόσμο της χώρας για τα μέτρα που έχουμε πάρει μέχρι σήμερα αλλά και για το παρόν νομοσχέδιο.

Είμαι από εκείνους που πιστεύουν ότι ο διάλογος βοηθάει όπως βοηθάει και η κριτική όταν περιέχει δύο στοιχεία, το στοιχείο της αντιπρότασης καθώς και το στοιχείο της καλοπροαίρετης κριτικής. Κάνω αυτήν την αναφορά γιατί για μια ακόμα φορά το ΠΑΣΟΚ, που για 20 ολόκληρα χρόνια είχε βάλει στον αυτόματο πιλότο τον τουρισμό, έρχεται σήμερα και καταθέτει αντί μιας εναλλακτικής πρότασης ένα τεράστιο ΟΧΙ σε όλα και μια σκληρή-στείρα κριτική. Σε τέτοιες διαδικασίες, λοιπόν, καλό θα είναι να θυμίζουμε τα θετικά επιτεύγματα αυτής της Κυβέρνησης για τον τουρισμό αλλά και να υπενθυμίζουμε σε όλα αυτά τα μεγάλα και σημαντικά που θα παραθέσω ότι το ΠΑΣΟΚ λειτούργησε σε όλα με τον ίδιο τρόπο, ΟΧΙ σε όλα, δεν ψήφισε κανένα νομοσχέδιο μηδενίζοντας τα πάντα και δεν πρότεινε το παραμικρό.
1. Η Ν.Δ. το 2004 αντιλαμβανόμενη την αξία του τουρισμού ήταν η πρώτη Κυβέρνηση που δημιούργησε ξεχωριστό ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ.
2. Μέσα σ αυτή την αίθουσα πέρυσι το καλοκαίρι ψήφισαν όλα τα κόμματα, με εξαίρεση το ΠΑΣΟΚ, την αναγνώριση της νησιωτικότητας και την κατοχύρωσή της στο Σύνταγμά μας.
3. Δώσαμε ισχυρή τονωτική ένεση σε όλο τον επιχειρηματικό-τουριστικό κόσμο της πατρίδας μας μειώνοντας το τέλος παρεπιδημούντων από 2% σε 0,5 % .
4. Για πρώτη φορά υπάρχει πλέον στην πατρίδα μας ειδικό χωροταξικό για τον τουρισμό.
5. Δαπανήθηκαν υπέρμετρα πολλαπλάσιοι πόροι, έτσι ώστε να παρέχουμε στους νησιώτες συμπολίτες μας αλλά ενισχύοντας και τον τουρισμό διασυνδέοντας τα νησιά μεταξύ τους με ασφαλή και σύγχρονα πλοία.
6. Φροντίσαμε για την απασχόληση των εργαζομένων στον τομέα του τουρισμού για τους μήνες Απρίλιο και Μαϊο δαπανώντας 50 εκατ. Ευρώ κρατώντας και τις επιχειρήσεις ανοικτές αλλά και τους εργαζομένους σε απασχόληση .
7. Η εργατική εστία αύξησε τον αριθμό των προγραμμάτων για τον κοινωνικό τουρισμό κατά 44,3% έναντι αυτού του 2008.
8. Μειώθηκε για το 2009 και το 2010 ο συντελεστής του ΕΤΑΚ για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.
9. Αναστείλαμε τα τέλη προσγείωσης στα αεροδρόμια για την περίοδο από Απρίλιο έως Σεπτέμβριο. Ένα σημαντικό μέτρο που αποτελεί κίνητρο για τους tour operators όλου του κόσμου να επιλέξουν την πατρίδα μας ως τουριστικό προορισμό.
10. Αυξήσαμε τη δημόσια δαπάνη για την παγκόσμια τουριστική προβολή της χώρας μας κατά 50% σε σχέση με πέρυσι.

Όλα τα προηγούμενα μέτρα έγιναν αποδεκτά με ενθουσιασμό από τον τουριστικό κόσμο της πατρίδας μας αλλά δεν μείναμε εκεί προχωράμε σήμερα με το παρόν νομοσχέδιο και αποσκοπούμε:
«ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΣΟΥΜΕ ΤΟ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΪΟΝ ΤΗΣ ΠΑΤΡΙΔΑΣ ΜΑΣ ΔΙΑΜΕΣΟΥ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΠΑΡΕΧΩΜΕΝΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ».

Συγκεκριμένα, μέσα από τις διαδικασίες, που περιγράφονται αναλυτικά στο νομοσχέδιο, φροντίζουμε να ελεγχθούν οι όροι και οι προϋποθέσεις να αποκτήσουν όλα τα τουριστικά καταλύματα της χώρας ΤΟ ΕΙΔΙΚΟ ΣΗΜΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ από τον ΕΟΤ, εάν και εφόσον φροντίσουν, να διασφαλίσουν τους επιβεβλημένους:
- Όρους Υγιεινής
- Όρους Ποιότητας
- Όρους Ασφάλειας
Με λίγα λόγια με το παρόν νομοσχέδιο δεν νομιμοποιούμε Πολεοδομικές Παραβάσεις . Απλά επέρχεται:
- Λειτουργική τακτοποίηση στα τουριστικά καταλύματα
- Λειτουργική τακτοποίηση στις κολυμβητικές δεξαμενές

Είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό ότι για το παρόν νομοσχέδιο έγινε εξαντλητικός διάλογος ενώ αγκαλιάστηκε και στηρίχθηκε με ιδιαίτερη θέρμη από τους θεσμικούς εκπροσώπους του τουρισμού της χώρας, που συμμετείχαν σ αυτόν. Ο τουρισμός μας ειδικά αυτή την κρίσιμη περίοδο έχει ανάγκη από αυτοπεποίθηση, από τουριστική συνείδηση και ψυχραιμία. Το μόνο που δεν χρειάζεται είναι τις κασσάνδρες που παντού σπέρνουν την καταστροφολογία. Ο ελληνικός τουρισμός, παρά την κρίση, έχει αντοχές, στηρίζεται από την Κυβέρνηση και θα αντέξει.
Το νομοσχέδιο επιχειρεί να επιλύσει οριστικά το πρόβλημα της μη νόμιμης λειτουργίας σημαντικού αριθμού τουριστικών καταλυμάτων, τα οποία λειτουργούν χωρίς ειδικό σήμα λειτουργίας (Ε.Σ.Λ.), είτε γιατί αυτό δεν τους χορηγήθηκε εξ αρχής είτε ακόμα γιατί έληξαν και δεν ανανεώθηκαν τα απαιτούμενα πιστοποιητικά, είτε ακόμα γιατί το χορηγηθέν ειδικό σήμα λειτουργίας δεν καλύπτει το σύνολο της υφιστάμενης εγκατάστασης του καταλύματος κατά τις ισχύουσες διατάξεις.
Μοναδικός στόχος είναι η καταγραφή της πραγματικής κατάστασης των καταλυμάτων της χώρας, μέσω των ελέγχων που θα γίνουν, και η εφαρμογή της νομοθεσίας περί σωστής και ασφαλούς λειτουργίας των καταλυμάτων. Δεν είναι επιδίωξη της Κυβέρνησης ούτε η επιδρομή προστίμων, ούτε η ταλαιπωρία των επιχειρηματιών, αλλά η εξασφάλιση της παροχής ασφαλών και άριστων υπηρεσιών. Γι’ αυτό το λόγο και δεν επιβάλλεται καμία κύρωση σε όσες επιχειρήσεις υποβάλλουν αίτηση χορήγησης εντός του εξαμήνου που προβλέπει ο νόμος, ακόμη και αν αυτές λειτουργούσαν χωρίς το ειδικό σήμα λειτουργίας και ακόμη και αν υπήρχαν ήδη καταβληθείσες κυρώσεις ή και εκκρεμείς δίκες. Επίσης, παρακάμπτονται οι επιπλοκές με άλλους φορείς. όπως η πολεοδομία. Και απλουστεύεται η χορήγηση πιστοποιητικού ασφαλείας με τη συγκρότηση πενταμελών επιτροπών.
Προκειμένου, να παρασχεθεί η δυνατότητα στις επιχειρήσεις που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της ρύθμισης, να αποκτήσουν Ε.Σ.Λ., προβλέπονται αναλυτικότερα στο άρθρο 1 τα ακόλουθα:

Παρέχεται προθεσμία έξι μηνών για όλους τους ενδιαφερόμενους, προκειμένου να υποβάλλουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά και να λάβουν το ειδικό σήμα λειτουργίας.
Αρχικά, κάθε ιδιοκτήτης θα υποβάλλει υπεύθυνη δήλωση για την εγκυρότητα των αρχιτεκτονικών σχεδίων του καταλύματος, η οποία εν συνεχεία θα εξακριβώνεται. Στη συνέχεια , θα ελέγχεται η στατική επάρκεια των τουριστικών καταλυμάτων, καθώς και η επαρκής διαχείριση των αποβλήτων με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος.
Περαιτέρω , επιδιώκεται η πλήρης διασφάλιση των, κατά το νόμο, απαιτουμένων μέσων πυροπροστασίας. Οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να υποβάλουν αίτηση προς την αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία για χορήγηση πιστοποιητικού πυρασφάλειας και η Πυροσβεστική Υπηρεσία θα ελέγχει τη μελέτη πυροπροστασίας και την εφαρμογή της. Επισημαίνω εδώ ότι το πιστοποιητικό αυτό θα είναι, πλέον, οκταετές και όχι πενταετές, προκειμένου να μειωθεί η γραφειοκρατία και ο φόρτος εργασίας της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.

Επίσης, με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο επιτυγχάνεται ουσιαστικά η νομοθετική ρύθμιση μιας πραγματικής κατάστασης που παρατηρείται στο σύνολο σχεδόν της επικράτειας. Συγκεκριμένα, μεγάλος αριθμός κύριων και μη κύριων τουριστικών καταλυμάτων αντιμετωπίζει σημαντικό πρόβλημα στην αδειοδότηση των πισινών που διαθέτουν στις εγκαταστάσεις τους και έχει κυρίως (αλλά όχι μόνο) την αιτία του στην αλλαγή του καθεστώτος και την ασάφεια των σχετικών διατάξεων που αφορούσαν τις προϋποθέσεις κατασκευής τους τις δεκαετίες 1970 και 1980. Η έκταση του προβλήματος και ο αριθμός των «παράτυπα» λειτουργεισών πισινών οδηγούν επιτακτικά στην εξεύρεση οριστικής λύσης.
Έτσι, στο άρθρο 2 αναφέρονται στο σύνολό τους τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την έκδοση άδειας κολυμβητικής δεξαμενής, που στο εξής θα είναι οκταετής, με στόχο μέσα από τους προβλεπόμενους ελέγχους να διασφαλιστεί η στατική επάρκεια, η κατασκευαστική αρτιότητα, η αποχετευτική διαχείριση, η ασφάλεια και η υγιεινή των δεξαμενών αυτών. Ακόμη, όσον αφορά στις παρελκόμενες εγκαταστάσεις των κολυμβητικών δεξαμενών, ορίζεται ότι καταλύματα έως πενήντα κλινών δεν υποχρεούνται να κατασκευάσουν WC, εφόσον υπάρχουν ήδη σε απόσταση μικρότερη των πενήντα μέτρων από τη δεξαμενή, ενώ για την πληρέστερη εκμετάλλευση των δεξαμενών επιτρέπεται η κατασκευή εγκαταστάσεων, όπως μπαρ, αναψυκτήρια, οι οποίες συμπληρώνουν το σύνολο των προσφερομένων υπηρεσιών. Επίσης, προς ανακούφιση των μικρών τουριστικών καταλυμάτων, των οποίων οι οικονομικές δυνατότητες είναι περιορισμένες, δίνεται υπό προϋποθέσεις η δυνατότητα να συγκεντρώνονται στο ίδιο πρόσωπο οι ευθύνες και οι αρμοδιότητες του υπεύθυνου ασφαλείας και του υπεύθυνου λειτουργίας των κολυμβητικών δεξαμενών. Τέλος, ορίζεται προθεσμία ενός μήνα μέσα στην οποία οι περιφερειακές υπηρεσίες τουρισμού θα πρέπει να γνωμοδοτούν για τις αιτήσεις χορήγησης άδειας λειτουργίας κολυμβητικής δεξαμενής, ενώ σε περίπτωση καταλύματος με πάνω από μία δεξαμενές τα σχετικά δικαιολογητικά θα υποβάλλονται μία φορά για το σύνολο των δεξαμενών.
Πιστεύω ότι το παρόν νομοσχέδιο αποτελεί ένα ακόμα βήμα για τη βελτίωση του τουριστικού προϊόντος της πατρίδας μας .
Γι` αυτό εισηγούμαι της ψήφισή του".

Δεν υπάρχουν σχόλια: